Valg af havkajak

Det store udvalg af havkajakker gør det svært for begynderen
(og også for den mere erfarne) at vælge den helt rigtige kajak.
Det bliver dyrt, hvis man skal igennem mange valg, før man rammer rigtigt.

Jeg har nogle bud på, hvorledes man træffer et godt valg,
og der er mange punkter, som skal være opfyldt.
Jeg er klar over, at alle ikke nødvendigvis kan lide den samme kajak,
og godt det samme, det ville være for kedeligt, men jo bedre man er forberedt inden køb,
jo mere sikker er man på ikke at tage helt fejl.
I øvrigt er det en god ide at tage en erfaren roer med, når man skal se på kajak.
Ved købet af min anden kajak ville jeg ønske, at jeg havde haft lidt mere erfaring,
det var et fejlkøb, men af sine fejl bliver man klogere.

Når man vælger kajak er det vigtigt, at man gør sig klart, hvad man vil bruge kajakken til.
Vil man have en kajak som er nem at manøvrere med og fortrinsvis bliver anvendt på fladt vand,
så er en kajak med hard chines og ikke for dyb V-bund et godt bud.
Hvis man vil anvende kajakken til længere ture på åbent hav, hvor bølgerne somme tider bliver store,
så skal man måske vælge en kajak med soft chines og en dyb bund, som på British style kajakker.
Se mere i menuen under "Sea Kayak Hull Shape"

Skal jeg vælge plast eller glasfiber?

Plast kajakker er billigere og holdbare, de tåler nogle skrammer,
men de er tungere end glasfiber kajakker og er knap så hurtige,
da glasfiberen kan lave en glat overflade og dermed yder mindre modstand i vandet.
Billige kajakker er som regel ikke særlig formstabile,
plast kajakker kan være bløde imellem skot.

Plast kajakker laves i polyethylen og kan enten være rotationsstøbte i 1 lag, trykstøbte i 1 lag
eller en dyrere løsning i sandwichstøbt 3 lags.

Et par enkelte fabrikanter laver deres kajakker i et plastmateriale som hedder Airlite eller carbonlite.
Det er en sandwich plast, som lægges i en støbeform (Thermoforming) og ved hjælp af varme og vacuum støbes kajakken.
Det bliver til et materiale, som er lige så hårdt som glasfiber.

Hvis en glasfiber kajak vejer under 24 kg typisk, så vil den ikke være særlig formstabil,
medmindre den er lavet i kulfiber, eller den er lavet med sandwich konstruktion.

Kajakkens form på undervandsskroget er afgørende for manøvredygtighed.
En lige køl vil give en retningsstabil kajak, men hvis man vil lege lidt og have en kajak,
som er nem at vende må enderne være trukket godt op, så den får en bananform (rocker, spring).

Jeg har selv haft en kajak, som var alt for lige i undervandsskroget,
og der skulle virkelig kæmpes for at få den til at vende, især når der er bølger.
Det kan blive farligt, når man er på vej ind mod en klippefyldt kyst.

Kajakkens form

Man opererer med 3 former for havkajak, Fish form og Swede form og symmetrisk form

Swede form:
- Større undervandsvolumen efter kajakkens midtpunkt (ved hofterne)
- Mindre modstand gennem vandet
- Smallere forende
- Lettere og hurtigere drej
- Mindre luv gerrig
- Mere stuverum agter
Med finne agter har den god retningsstabilitet.

(Og hvad betyder så swede? Swede er også navnet på en svensk turnip, altså en roe art, som er spids i den ene ende og bred i den anden ende.
Udtrykket stammer sandsynligvis fra yacht design)

Fish form:
- V formet bund.
- Meget retningstabil, men det betyder ikke altid at det er positivt, idet kajakken er vanskeligere at dreje.

(Fish form betyder, som navnet antyder, at kajakken har samme form som en fisk. En ubåd er har en typisk fiskeform.
En kajak befinder sig ikke som en fisk under vandet, men bevæger sig i vandoverfladen, hvor den er påvirket af bølger og vind,
og det er derfor heller ikke givet, at fiskeformen er den optimale form for en kajak)

Symmetrisk form:
Symetrisk form betyder at forende og bagende af kajak er ens.

En mere teoretisk og teknisk diskution findes her:

Pro og contra swede


Det er ikke altid nemt at afgøre, om en kajak har fish form eller swede form.
Sommetider er det en kombination, hvor undervandsskroget har fish form, og over vandet ser det ud til at den har swede form.

North American style kayaks

De Nordamerikanske kajakker er typisk med stor bredde og dybde, forsynet med ror og fast rygstød og typisk Fish form.

British style kayaks

De Britiske kajakker er typisk med finne og et godt spring og fleksibel rygstød,
så de er manøvredygtige i bølger og strømfyldte farvande og nemme at lave rul med.
British style kajakker er efter min mening de mest sødygtige til åbent hav, med mulighed for store og brækkende søer.
De kræver lidt mere teknisk kunnen for at manøvrere. Typisk symmetrisk eller Swede form.

Greenland style kayaks

Grøndlandsk inspirerede kajakker er moderne velsejlende mindre kajakker, især velegnet til leg og rul.
Forsynet med finne og typisk symmetrisk eller Swede form.

Overgang mellem skrog og siden på kajakken


Man opererer med udtryk som hard chine og soft chine.
Nogle gange ser man også udtrykket rounded chines, hvor en hard chine er blødt lidt op.
Det definerer overgangen mellem skrog og side.

Hard chine betyder skarp overgang, som på grønlandske kajakker og anvendes typisk på smalle kajakker.

Hard chine stabilitet og god mulighed for kantning og drejning af kajakken.

Kajakkens størrelse

Kajakkens størrelse afhænger dels af personens størrelse, og hvad man vil anvende den til.
Kajakker fås fra lidt under 5 meter til over 5,5 meter.
Et godt bud er en kajak på 5,05 meter til dagture for ikke alt for store personer,
en kajak som også er velegnet til at lege med.

Til større personer vælges typisk en kajak på 5,20 meter.
Der er mere stuveplads mere fartpotentiale, og den er velegnet til længere kajakture.

Hvis kajakken skal anvendes til hurtig sejlads og ekspeditions formål
vælges typisk en længere kajak.

Kajakkens bredde

Lidt ældre konstruktioner er typisk omkring 60 cm brede.
Det giver en stabil båd, men man sidder med spredte ben.
Man skal helst sidde, som kaproere gør, med samlede ben, det giver den bedste rostil.

En moderne kajak er typisk fra 52 til 56 centimeter brede.
Selv om en kajak er smal, kan den godt være meget stabil.

Kajakkens agterdæk

Hvis man er til rul, bør man vælge en kajak med lavt agterdæk,
hvor man uden besvær, har mulighed for at læne sig tilbage, når man udfører et standardrul.

Ror eller finne?

Jeg har sejlet med begge dele, og når man får nogen erfaring, er finne langt at foretrække,
men kajakken skal være konstrueret rigtig, så den er i god balance.
Ved hjælp af en lille smule kantning og nedfældning af finnen sejler kajakken helt lige,
og man er fri for at korrigere med ror hele tiden.
Ror kan være nødvendig til meget lange kajakker og meget retningsstabile kajakker uden spring.

Primær og sekundær stabilitet (begyndelsesstabilitet og slutstabilitet)

Undervandsskroget facon indikerer hvor stabil kajakken er.
En relativ flad bund betyder god begyndelsesstabilitet.
For flad bund vil betyde ubalance i bølger, så en mellemting mellem V-bund og flad bund
vil være et godt bud på en allround kajak.

Kajakkens øvrige udstyr

Det er afgørende for en en komfortabel sejlads, at man sidder rigtig godt,
med et godt udformet ryglæn og et godt sæde, som er placeret så lavt som mulig
og nogle gode fodstøtter, som er nemme at regulere under sejlads.
Der skal være lårstøtter, som sikrer en god styring af kajakken, især i bølger og ved rul.
Lårstøtter skal have et godt greb om låret (ikke knæet) og må derfor i mange tilfælde kunne justeres.
Det er desværre punkter, som er alt for negliceret på mange kajakker.

Der skal være tætte rum til opbevaring og et aflukket rum lige foran cockpittet,
som man kan nå under sejlads.

Afprøvning af kajak

Prøvesejlads af en kajak i stille vejr har ikke meget mening.
Kajakken afprøves bedst ved en kyst med pålandsvind (8-10 m/s)
hvor der er brækkende bølger på lavt vand.
Afprøv kajakken mod bølger, med bølgerne ind på siden og i medløbende sø.
I alle tilfælde skal kajakken være under kontrol.


Anmeldelse af Arrow Nuka

Min 3die kajak blev en Arrow Nuka.
Nuka betyder lillebror på grønlandsk, og det er også den mindste i Arrow serien.
Jeg kørte ned til Nicus Nature i Svendborg for at prøve den.
Nukaen var lige kommet på markedet, og der var ventetid på leveringen.
Jeg var lidt nervøs for om den var for smal, kunne jeg sejle den?
Jeg sejlede ud af havnen over Svendborg Sund til Tåsinge.
Der var en del strøm, men jeg havde ikke sejlet lang tid i den,
før jeg følte mig tryg ved båden.
Størrelsesmæssigt passede den mig godt, selvom jeg vejer 80 kg.

Bagefter prøvede jeg Arrow Play, men den synes jeg pludselig var for stor.
Jeg købte Nukaen til levering i det meget tidlige forår og har nu sejlet i den nogle år
og er stadig meget tilfreds med den,
det er kun mine fødder (størrelse 44) som godt kunne bruge mere højde.
Jeg sidder rigtig godt i den, rygstødet og lårstøtte er perfekt
og kajakken er i det hele taget gennemført kvalitet.

Med finnen lidt nede sejler kajakken lige imod vind og bølger,
med finnen helt nede holder den kurs med vinden agten ind,
og med finnen helt oppe vender den lynhurtigt.

Ved sejlads med bølger på tværs, kunne jeg godt forestille mig,
at en anelse mere v-form i bunden ville være en fordel.

Nuka-en er en levende båd og man føler meget, at man sejler på vandet, hvor undervandsskrog er i overfladen,
hvorimod britiske kajakker sejler i vandet, altså med dybere undervandsskrog.

Mit valg af størrelse kajak er også foretaget ud fra,
at den skulle være nem at transportere og nem at have på en tagbagagebærer på bilen.


Anmeldelse af Seabird Expedition LV


Under en uges kajakferie fik jeg lejlighed til at afprøve en Seabird.

Kajakken er 4,8 m lang og 56 cm bred. Den har største bredde bag cockpit og er forsynet med ror.

Jeg prøvede et par dage at sejle uden anvendelse af ror, men i strømfarvand, var det for besværligt.
Jeg sejlede resten af turen med ror, og her styrede kajakken meget bedre.

Cockpit kunne være udformet meget bedre.
Lårstøtter kunne ikke reguleres så langt tilbage at låret kunne støttes, så det blev mere et knæstøtte.
Satte jeg knæene ud mod siden stødte jeg på kanter.

Ryglænet kunne ikke justeres langt nok frem, så det støtter ryggen ved korrekt rostilling
og fodstøtterne er for besværlige at justere.

Bagerste del af cockpit karmen kunne med fordel have været flyttet tættere på sædet,
det ville give en nemmere montering af sprayskirt.

Lugerne er af blødt gummi, og især den store luge er alt for beværlig at lukke.

Sejlegenskaber:

Kajakken sejlede rimeligt, uden at imponere.
Kajakken kunne efter min mening, med fordel have været 25 cm længere.
Udformningen af cockpittet er simpelthen for ringe, det koster ikke mere at lave det rigtigt.
Det tyder på manglende evner hos konstruktøren.


Anmeldelse af Valley Etain 17,5 polyethylen


Etain er den første af Valley's kajakker, som har Swede form, 5,31m x54cm i dimentioner og et lille spring, som sikrer let drejning af kajak.

Jeg havde planlagt en prøvesejlads i vind ca. 8 m/s, men desværre var der ikke meget vind og dermed heller ingen sø af betydning.

Fra første åretag følte jeg mig godt tilpas i kajakken. Sædet var godt og placeret så lavt som muligt, og ryglænet støttede det rigtige sted.

Lårstøtterne var rigtig anbragt og virkede perfekt, og fodpedalerne var nemme at justere.

Kajakken har udmærket primær stabilitet og fremragende sekundær stabilitet, bunden er let V-formet med soft chines.

Som sagt, så er kajakken velsejlende og nem at styre og kante. Kajakken er forsynet med finne.

Der er nogle punkter, hvor jeg gerne så den ændret. Cockpitkarmen går et godt stykke bag rygstødet.
Det kunne med fordel være kortere, og dermed kunne skottet i det lille vandtætte rum bag cockpittet være flyttet frem, rummet gjort større,
og kajakken ville være nemmere at tømme for vand.

Den er forsynet med en meget lille vandtæt rum foran cockpittet.
Det er alt for lille, og det er uforståeligt, at det ikke er lavet større, det ville ikke genere.

Finnen er hængslet med et noget slattent beslag, således at finnen ikke sidder stabilt.
Kajakken er lavet i polyetylen og den er tung, den er opgivet til 25 kg men jeg tror den må veje mindst 28.
Det vil normalt være en 2 mands opgave, at få den på tagbagagebæreren.


Anmeldelse af North Shore Atlantic LV


Dimentioner: 485x55, lavet i 3 lags polyethylen

Vejret var perfekt til en test. En efterårsdag sidst i oktober i 2014 med 8 m/s fra syd, som gav en god brænding ved kysten i Kaløvig.

Norht Shore er vel en typisk engelsk kajak, med let V-formet bund, soft chines, finne, og swede form.
Det burde være en garanti for en velsejlende kajak, og det er det i høj grad.

Den opfører sig eksemplarisk i høje bølger, selv om der flere gange var søer ind over kajakken,
var det ikke nødvendigt med korrigerende handlinger, den fortsatte bare, som intet var hændt.

Stik imod bølgerne hjalp den dybe stævn kajakken igennem uden problemer, og ogå i medløbende sø var den helt tryg at sejle i.

Sædet var glimrende med en let polstring. Derimod var rygstødet ikke godt nok.
Et rygstød skal støtte på 3die lændehvirvel, og skal kunne spændes langt nok fremad,
så der støttes let ved korrekt rostilling, med overkroppen lænet let forover.
Det var desværre ikke muligt. Vægten er betydelig lavere end Valley Etain.

Cockpitkarmen har fået en smart facon, som følger kajakkens overside.
Det betyder desværre, at sprayskirtet ikke er så let at få på plads, her burde man have været lidt mere konservativ.
Man skal nok anvende et neoprenskirt, for at skirtet sidder fast.

Fodstøtter er af samme fabikat, som i Valley Etain, og der fungerer godt,
ligesom luger er Valley fabrikat, og de er nemme at få på.
Og så mangler der en dagsluge foran cockpit.

Sekundær stabilitet er ikke så udtalt som i Valley Etain, men det kan godt være netop det,
som giver den de fremragende sejlegenskaber i høj sø.


Anmeldelse af Maelstroem Vital 166


Maelstroem (Mælstrøm) kajakker var for mig et ukendt kajak mærke, men så begyndte det at dukke op flere og flere steder.

Den blev udråbt til den ultimative kajak (måske af fabrikanten), så da jeg undersøgte kajakken yderligere,
faldt min interesse på Vital 166 med næsten samme mål (503 x 53,5 cm) som min egen Nuka,
og jeg var villig til at investere i den, men kun hvis den var bedre på væsenlige punkter.

Maelstroem er en Canadisk kajak, som Boreal har produceret.
Boreal gik konkurs for et par år siden og kajakken bliver nu produceret af finske Tahe i Estland.
Glasfiberarbejdet har vist været af svingende kvalitet, men jeg tror der er styr på det nu.

Jeg kontaktede den lokale kajakforhandler og fik lov til at teste kajakken i efterårsdag i november 2014.

Kajakken har et rigtig godt dæk med dejlig afrundede kanter og 4 luger, hvoraf den ene er et lille handskerum foran cockpittet.
Umiddelbart var lugen for lille, men jeg synes faktisk godt om rummet, som kunne rumme hansker, tlf. og andre småting.

Fodstøtter er af udmærket kvalitet, lårstøtter kunne være udformet lidt bedre,
så de støttede bedre om låret, og vinklen var ikke helt optimal.

Cockpit karmen er ok og skirt var nemt at få på.
Den bagerste cockpit karm er ført godt frem og skot bag sædet er også ført frem, så kajakken er nem at tømme for vand.
Cockpit er udført som keyhole og er nem at komme ned i.

Selve sædet var ok, men problet er rygstøtten, som er udført som en hård skumgummiknold placeret på ca 10 cm af ryggen.
Jeg har læst meget om netop dette, og jeg ved, at mange har erstattet det med et traditionelt rygstøtte.
Det var desværre også dette, som nær havde taget livet af min ryg, jeg skal dog dertil sige at min ryg i perioder volder mig problemer,
et problem jeg har tilfældes med mange af mine medroere, men det er så også os, der let kan afgøre, om rygstøttet er i orden.

Det er ikke sikkert, at udformningen er et problem for folk med stærke rygge, men jeg kan slet ikke leve med det.

Kajakken har et markant spring, både for og agter, og bunden er let V-formet med en god dybde i forskibet.

Netop dybde i forskibet og mere V-form er noget, som jeg fornemmer kunne forbedre Nuka-ens sejlegenskaber i høj sø.

Der blæste en frisk vind fra syd, og der var god brænding at sejle i,
og her opfører Vital sig eksemplarisk, både på tværs i søerne og mod bølgerne.
Det store spring i skroget burde være en garant for gode manøvre muligheder,
men jeg føler, at Nuka-en er noget lettere at vende med, og det skyldes nok mindre dybde i forskibet.
Primær stabilitet er ok. Sekundær stablitet er ok, men ikke så udtalt på grund af den afrundede form (chine)

Jeg har læst en anmeldelse af Vital-en hvor den blev sejlet i stejl sø, og her blev den kritiseret for at springe ud af vandet,
og det skyldes nok det store spring, især i agterskibet.

Så tilbage til spørgsmålet om jeg ville bytte Nuka-en med en Vital?
Jeg må nok lige ud en tur i Nuka-en for at kunne lave en ordentlig sammenligning.

Hvis jeg umiddelbart skulle købe en Vital, så skulle de kritikpunkter, som jeg har omtalt være ændret,
og så kunne jeg godt tænke mig at skrogformen var let Swede form og agterskibet ikke havde så stort spring,
men så er det jo ikke en Vital mere.

Prismæssigt har man lagt sig meget højt, helt op til 26.000 kr. (2014) men jeg har også set priser helt ned til 16.500 kr.
Det er jo nok nyhedens interesse, som medfører de høje priser

Hvis en kajak skal koste 26.000 kr. må der ikke være kritikpunkter
og kvaliteten må være helt i top, og der skal være kælet for detaljerne.


Anmeldelse af Necky Chatham 16

Chatham 16 ligger samme størrelsesorden som min egen Nuka, blot er den noget bredere. Mål: 500x56

Kajakkken er en british style kajak med fishform, og så er kajakken noget dybere og har mere volumen end Nuka-en og den har mere spring.

Kajakken er solidt bygget, man sidder rigtig godt i den og cockpitkarmen er udformet så skørtet er nemt at få af og på.

Jeg byttede kajak med Henrik, som ejer kajakken, en aften med god vind og bølger, og det er forøvrigt anden gang, at vi byttede kajak.

Lad mig sige med det samme, at kajakken er fuldstændig tryg at være i, den sejler fremragende, så det er en rigtig havkajak.

Hvis man er ude efter en kajak med disse egenskaber, så er det et rigtig godt bud.

Den føles lidt tungere i vandet end Nuka-en og den er svær, at få op og surfe, men den styrer fremragende med finne, som forøvrigt ikke var meget i brug.
Og så mangler jeg den lille dagsluge foran cockpittet, og jeg forstår ikke, at det ikke bliver en del af konceptet på alle havkajakker.


Anmeldelse af Greenlander Touring 16

Greenlander Touring er en typisk moderne grønlandsk kajak med målene: 545 x 52 cm.

Kajakkken har let v-form i bunden med skarp knæk (hard chine) og en lang lige køl og langt overhang i begge ender.

Jeg fik lejlighed til at afprøve kajakkken under en klubtur til Samsø i efterårsferien 2015. Jeg byttede kajak med Bodil, så kunne jeg samtidig få hendes sammenligning med min egen Nuka.

Vejret var perfekt til afprøvning, ca. 8 m/s, bølger som kom agten fra, det meste af tiden.

Kajakken har en god stabilitet, både primær og sekundær. Den sekundære stabilitet er meget markant på grund af bundfacon.

Kajakken er meget retningsstabil på grund af den lange lige køl. Det manglende spring har ulempe, når man gerne vil vende kajakken hurtigt.

Jeg sad udmærket i den, da jeg fik justeret sæde, ryglæn og fodstøtter, jeg kunne godt tænke mig et sæde i luksusudgave, det er vigtigt, at man sidder konfortabelt på lange ture.

Kajakken er utrolig nem at rulle med, selv om jeg ikke fik lavet et perfekt rul, så kom den let rundt.

Greenlanderen er en rigtig dejlig kajak at sejle i, den er retningsstabil og det er ikke nødvendigt, at bruge sværdet ret meget.
Bodil måtte til gengæld justere noget mere på Nuka'en som med sin kortere længde og stort spring reagerer noget anderledes.
Det gælder i alle kajakker, at man skal ro mange kilometer under alle forhold, før man kan håndtere den sikkert og trygt.

Alt i alt er Greenlanderen en kajak, som nærmer sig mine ønsker om en perfekt kajak. Lidt mere spring og en smule kortere og et lusussæde, så er den der.


Anmeldelse af Rebel Husky

Efter at Johan Wirsen startede som producent af hans egne konstruktioner, kom sidst i 2015 disse til salg i danske butikker.

Jeg blev begejstret for Huskyens udseende og lave vægt, så jeg måtte eje en.

Midt i december 2015 var jeg så på den første tur, og har både i januar og februar afprøvet kajakken.

Man sidder fremragende i den, selv om det er et enkelt sæde og rygstøtten er genialt i sin enkelthed. Det består af en bred stiv rem i plastmateriale, som er fastgjort med 3 skruer i hver side uden mulighed for justering, bortset fra skruehullerne.

Det er lige som jeg vil have det, for rygstøtten skal være placeret så den støtter ryggen, når man sidder ret op.
Ved redninsøvelser bliver rygstøtten ikke presset ned på sædet, som det sker i mange andre kajakker, hvor rygstøttens stropper bliver ødelagt.

Jeg havde egentlig forventet, at bundfaconen var ligesom Greenlander T, men blot med mere spring, men Johan Wirsen har valgt at lave en hybrid bund med skarp knæk på midterstykket og soft chines i enderne.
Kajakken kommer til at mangle sekundær stabilitet, fordi knækspantet ikke er ført hele vejen igennem, eller i hvert fald lidt længere agterud. Sammenlignet har Sea Bird Qanik noget bedre stabilitet, fordi knækket er ført længere bagud

Kajakken er en rigtig lege båd, symetrisk i form, den er nem at vende og sejler stærkt på grund af den lette konstruktion. Selv om den er let, bevarer den sin formstabilitet.

På fladt vand er Huskyen fremragende og med sit lave agterdæk en god rullekajak. I høje bølger og brækkende søer, som kommer ind fra siden, har jeg problemer. Her kræver den god balanceevne af roeren.

Hvor Chatham 16 er fuldstændig tryg og forudsigelig under disse forhold, så er Huskyen meget mere krævende. Det er under disse forhold, at British style kajakker er fremragende.

Kajakken er forsynet med finne, som funger godt, men som for øvrigt ikke kommer meget i brug, da kajakken er meget retningsstabil.

Kajakken bliver fremstillet i Polen. Kvaliteten kunne være meget bedre , bl. a. er bunden kun påført et let lag topcoat, som nemt bliver slidt igennem eller slået splinter af.
Indvendig i kajakken kan man se at glasfibermåtten ikke lægger an mod topcoaten i hjørnerne, og det vil medføre, at topcoaten knækker af før eller senere.

Sædet lavede efter kun 6-8 sejladser en bule i bunden, og det kan kun skyldes dårligt glasfiberarbejde eller manglende forstærkning.

Derimod er luger, fodstøtter og sæde af bedste kvalitet.

Det er en kajak som fanger øjet og tiltaler mange. Desværre er det på grund af bundfacon og for ringe glasfiberarbejde ikke en kajak, som jeg kan anbefale og efter min mening 5000 kr. for dyr.


Anmeldelse af Necky Chatham 17

Længde: 530 cm, bredde: 55 cm, vægt 25,2 kg

Efter grundige undersøgelser, valgte jeg en Chatham 17, som min næste kajak.

Det er en british style kajak med fish form, som ikke er meget anvendt på nyere kajakker. Det betyder at den ikke er så manøvrebar som en kajak med sweede form, til gengæld har den mere opdrift i forskibet, som er en fordel i surf.

Kajakken er produceret i Thailand, den er lagt op i epoxy og er helt i topkvalitet, enorm stærk med flot finish. Den er forsynet med finne.

Kajakken bliver markedsført i USA, og bliver måske i fremtiden kun solgt der.

Skærtorsdag 2016 var jeg så på den første prøvetur, og vinden var helt rigtig, frisk med pålandsvind, som genererede gode bølger.

Kajakken opførte sig eksemplarisk, både mod søen, med søen på tværs og i medløbende sø.
Det er med andre ord en rigtig havbåd, velegnet til længere ture over åbent farvand og med god suveplads.

Kajakken vender ikke på en tallerken, på grund af dens fish form med største bredde foran cockpit og den lige køl.


Anmeldelse af Prana og Sisu

Jeg fik lejlighed til at afprøve Jesper Kromann-Andersens nye kajakkonstruktioner for Current Design i USA sidst i maj måned, hvor Surfline i Egå havde en demo dag.

Prana

Man kan vel sige, at Prana'en er en videre udvikling af Arrow Play. Den er meget vel designet og harmonisk, og den sejler heldigvis lige så godt, som den ser ud. Den har en længde på 5,20 meter og en bredde på 53 cm.

Cockpittet er dejligt stort, så den er nem at komme ned i og ud af igen. Sædet er monteret helt i bunden og det giver et lavt tyngdepunkt. Sædet er helt lige med bunden, således at man kan komme til at strække benene ud, når det er nødvendigt.
Jeg var lidt i tvivl, om det nu også gav den rigtige støtte, men jeg blev positivt overrasket.

Der var desværre ikke høje bølger, så jeg kunne afprøve den rigtigt, men kajakken opførte sig eksemplarisk og var en drøm at ro i. Den er dog ikke nem at få op at plane på fladt vand.

Kajakken er bygget i sandwich og har en god formstabilitet. Brugen af materialer er afmålt nøje, så vægten er lav, ca. 22 kg.
Jeg har på fornemmelsen, at kajakken er lavet med gennemført kvalitet.

Sisu

Jesper er i gang med en ny konstruktion, som jeg afprøvede en prototype af. (På billedet er det den med blå bund)Den er kortere end Prana'en og lidt bredere. Det er en rigtig legekajak, som egner sig til surf og korte ture. Den er også nem at rulle med. Dimentionerne er ca. 4,89 meter lang og 56 cm. bred. Jeg fik en uge senere mulighed for at afprøve den i Limfjorden, også her var jeg begejstret for kajakken, dog stampede den noget i de krappe bølger.

Ved samme lejlighed prøvede jeg også en Romany Classic, som jo også kandiderer til at lege i. Sisu'en havde meget bedre siddekomfort. Hvis jeg skulle have en Romany, ville jeg være nødt til at skifte sædet ud.
Jeg sad virkelig godt i Sisu'en og den er også en drøm at ro i. Den kunne nemt blive en afløser af min nu solgte Nuka. Der er meget bedre plads til fødderne og jeg fornemmer også, at den er bedre i brænding med høj sø.

Kvaliteten er ligesom Prana, men den er ikke kommet i butikkerne endnu. (maj 2016)

Begge kajakker kan nemt blive salgshit, det er kun prisen som afgør det.


Wilderness Tempest 170 PE

Længde: 518cm, bredde: 56 cm, vægt: 27,5 kg.
Kajakken er i samme kategori som Necky Chatham 17, og de har været testet sammen.
I forhold til Chatham 17 er har den et slankere forskib, uden de brede "kinder" som Chatham har. Desuden har den ikke de høje optrukne stævne og er lidt mere rund i bunden.
Det betyder, at sekundær stabilitet ikke er så markant.

Jeg fik lejlighed til at afprøve den under en uges kajakferie på Milos under varierende forhold.
Det er umiddelbar en velfungerende havkajak anvendelig til længere ture med god plads til udstyr.
Den svigter ikke de forventninger, som jeg havde til den, og jeg fornemmer, at den er lidt lettere at dreje med i høj sø end Chatham 17.

Poluyethylen er er ikke så formfast som glasfiber, så jeg ved ikke, om en glasfiberkajak ville have lidt bedre egenskaber, men jeg tror det.


PH Scorpio LV

Længde: 509 cm, bredde: 54 cm, vægt: 27 kg.
På samme ferie som ovenstående, havde jeg også lejlighed til at afprøve PH Scorpio LV i polyethylen.
Den overraskede positivt på flere punkter. Kajakkens største bredde er ført et godt stykke forbi cockpittet og det giver sammen med den temmelig flade bund en rigtig god stabilitet.
Den temmelig flade bund kunne nok med fordel ændres til en moderat v-bund, det ville nok forbedre egenskaberne i bølger.
Cockpit karmens udformning har skabt den nemmeste måde at få skørtet på, som jeg har oplevet på kajakker.

Den sidste positive overraskelse er lårstøtterne. De går i et bredt bælte rundt om låret og skaber en fremragende støtte. Det eneste jeg mangler, er mulighed for justering i vinklingen til låret.

Da jeg kom hjem købte jeg med det samme et sæt, som jeg har monteret i min Chatham 17.
Scorpio er en kajak, som jeg kan anbefale, men igen er polyethylen ikke så formfast som glasfiber.


Qanik

Længde: 546 cm, bredde: 52 cm, vægt 22 kg
Design: Bjørn Thomasson

Efter at jeg havde købt Chatham 17, manglede jeg en kajak, som var velegnet til at træne rul i.
Egentlig har jeg planer om at bygge en grønlandsk kajak, men jeg kunne jo godt se, at det kunne trække ud, inden jeg blev færdig med den, så jeg købte en Qanik i efteråret 2016.
Jeg har nu roet i den et stykke tid, inden jeg synes jeg er i stand til at vurdere den.
Den har et lille cockpit, så den kræver lidt teknik for at komme ned i. Det vil nok være en udfordring at lave en selvredning i den, med mindre man anvender wet entry.
Til gengæld sidder man formidabelt i den, og den er rigtig velegnet til rul.

Jeg har været lidt i tvivl, om den er tryg at sejle, hvis der er høj medløbende sø, men når man bliver fortrolig med den, kan det godt lade sig gøre, men en surf kajak bliver den ikke.
Finnen kører lidt trægt, det kunne laves bedre, men ellers er kvaliteten tilfredsstillende og kajakken er forholdsvis billig, så alt i alt er det en udmærket nr. 2 kajak.


North Shore Ocean 17

Længde: 518 cm, bredde: 55 cm, vægt 25 kg
Design: Mike Nelson

En af mine kajak venner har ikke været kajakroer så længe, men han er utrolig ihærdig med at lære så meget som muligt igennem kurser mv.
Rene' købte først en Arrow kajak, men han følte sig ikke rigtig tryg i den, så efter en sæson, solgte han den og startede med at lede efter den perfekte kajak.
Han udvalgte 4-5 emner og endte med at købe en North Shore Ocean 17 i det tidlige forår 2017.
Han kunne kun vente et par dage med at prøve den, så vi tog ud på Kaløvig i en frisk vind på ca. 10 m/s. Det er det rigtige vejr til at vurdere en kajak i.

North Shore Ocean er en nyere konstruktion, og Mike Nelson, som er designer, har forsynet kajakkken med hard chines på det bærende areal under roeren, medens den er traditionelt opbygget på resten af skroget.
Det betyder at kajakken er utrolig stabil i både primær og sekundær stabilitet og sammen med et godt spring, er kajakken utrolig velsejlende i bølger og blæst.
Man sidder perfekt i kajakken, med god støtte til lår. Cockpit karmen kunne godt være et par centimeter længere til lange ben.
Finnen betjenes med en letløbende skyder. Kajakken er bredest ved hofterne (sweede form).

Jeg fik lov til at afprøve kajakken og også afprøve den mod min egen Qanik. Det er altid en fordel at afprøve en ny kajak mod en kendt kajak.
Slutkonklusionen er, at North Shore Ocean er den mest perfekte havkajak, som jeg har prøvet, inclusive min egen Chatham 17.
Den er fuldstændig tryg at ro i, både med bølger ind på siden og i surf, og den klarer også uden problemer et standardrul, og endeligt er kvaliteten i orden





Ophavsmændene til Evolution Sea Kayaks, Mike Nelson og Chris Bell, er begge to erfarne herrer som har designet og bygget kajakker i mange år. Nomad og Voyager er seneste kajakker fra deres hånd. Nomad er en klassisk engelsk havkajak med et D formet skrog med medium spring som giver stabilitet og fin manøvredygtighed - som er kendetegnet for de engelske havkajakker. LOA 5,18 cm, bredde 56,5 cm, volume 350 liter, vejer i glasfiberudgaven ca. 24,5 kg. Voyager 17,2 er kajakken som man trygt kan sætte sig i under alle vejrforhold. Den næsten flade bund sammen med knækspantet på midten giver ekstra sekundær stabilitet. Ifølge Evolution Sea Kayaks er Voyager 17,2 kajakken til den middel til øvede roer. LOA 5,23 cm, bredde 54,5 cm, volume 357 liter, vægt i glasfiberudgaven ca. 25 kg. Senest er der kommet en Voyager på 16,1 fod (490 x 54). Hvis der kommer en Nomad på 16 fod, var jeg en glad køber, den ville kunne konkurrere med Romany og Sisu, som en rigtig legekajak. Voyager er en let moderniseret Ocean 17. Desværre var firmaet ikke levedygtigt, så Valley har overtaget firmaet. Jeg har ikke kunnet finde dem på Valleys hjemmeside (2018), der er åbenbart problemer.


Dobbelt test af Chatham 17 og North Shore Ocean 17

Jeg fik chancen til at afprøve 2 af verdens bedste havkajakker mod hinanden. Chatham 17 og North Shore Ocean 17 er begge velegnede til sejlads i åben sø med god lastekapacitet til tursejlads.

Chatham 17 er en ældre konstruktion, men den er uhyre populær i både Danmark og USA. North Shore Ocean 17 er en nyere konstruktion og den er ca 10 cm kortere.

Chatham 17 er lavet af epoxy, som gør den til en meget stærk konstruktion, og den tåler utroligt meget, så nærkontakt med en stenet kyst er intet problem.

North Shore Ocean er lavet i traditionel glasfiber/polyester konstruktion. Den er lavet meget solid og vejer nok et par kilo over den opgivede vægt.

Chatham 17 har et stort cockpit, som er nemt at komme ned i, selv for større personer. Man sidder rigtig godt i den, dog er standard lårstøtter ikke gode, men skifter man dem ud med Skorpioens lårstøtter, får man en formidabel siddekomfort.

North Shore Ocean har et lidt mindre cockpit, og hvis man er under 1,8 m med ikke for lange ben og ikke er alt for kraftig, sidder man formidabelt i den med et rigtig godt sæde og lårstøtter.

North Shore Ocean har en lille dagsluge foran cockpit, den mangler Chatham. Begge kajakker har finne.

Jeg fik Henrik med på Kaløvig en dag hvor vinden var omkring 10 m/s et perfekt vejr til at afprøve en kajak. Vi skiftede kajak undervejs for at få et troværdigt prøveresultat.

Begge kajakker er gode i lidt råt vejr, Chatham 17 er meget retningsstabil, på grund af den lige køl, og den kræver ikke meget finne, dog er det en fordel med finne i medløbende sø. Den lange køl gør det lidt vanskeligt at få den op i vindøjet, når der skal vendes fra læns til sejlads mod vind og sø.

North Shore Ocean kræver lidt mere aktiv brug af finnen på grund af dens moderate spring. Det er til gengæld en stor fordel i vendinger. Det gør, sammen med kantning med rigtig god sekundær stabilitet, at den er nem at vende med. Kajakken har lidt mere volumen i forskibet end Chatham, så den har en formidabel gang i bølger.

Så hvad skal man vælge?

Hvis man er en lidt større person, eller har lange ben, så er Chatham 17 et godt bud. Den er især velegnet til tursejlads.

Hvis man også er til leg og surf er North Shore Ocean 17 et bedre bud.


PH Aries 155

Længde: 488 cm, bredde: 57 cm, vægt 27 kg

Rene' udfordrede mig igen. Han ville gerne have en kajak, som er velegnet til surf, hans nye store lidenskab. Den var lidt for dyr, så derfor forslog jeg ham, at vi gik sammen om indkøbet. Så kunne vi begge disponere over en surf kajak, dog ikke på samme tid. Det syntes han var en god ide, så efter grundig reserch hentede vi den billigste lidt nord for Hamburg.

Kajakken har hard chines helt ud til enderne, undtagen på midterstykket hvor den soft chines. Forenden har et meget stort spring for at kunne fange bølgerne og agterenden har v-form helt ud, så den får et godt lift i medfølgende sø. Den har en rimelig flad bund, som skulle være en garanti for gode surf egenskaber.

Cockpit er trukket lidt tilbage for at kompensere for det store spring i forskibet. Glasfiberarbejdet er helt i top, og der ligger en fiberforstærkning i bunden. Desværre er vægten dermed også øget med et par kilo. Sædet er fremragende og man sidder rigtig godt i den.
Det eneste negative, jeg kan sige om kajakken er finnens udløsersystem, som foregår med en snor til finnen og et elastik, som skal trække finnen ud. Det er vist det samme på alle PH's kajakker og det fungerer ikke, når der kommer den mindste modstand på finnen af f. eks sand. Jeg har udbedret det med en træksnor i nylon, så nu fungerer det perfekt.

De første ture i kajakken foregik i rimeligt roligt farvand, og her opfører Aries sig rigtig godt. Selv om det er en tilpasset surf kajak, kan den udmærket bruges som en almindelig havkajak.

Konklusion på de foretagne test

Testene er fortrinsvis lavet for selv at blive klogere på det rigtige valg af kajak, og hjælpe mig selv til at vælge rigtigt. Jeg har foretaget flere fejlkøb, som jeg kunne have undgået, hvis jeg havde haft større viden.

Mit seneste valg af kajak skete efter en grundig analyse. Jeg har brug for en kajak, som er fuldstændig tryg at sejle i, også når der er stor brænding eller store bølger.
Desuden skal der være plads til oppakning til overnatningsture.
Derfor faldt valget på british style kajakker i en længde mellem 5,2 og 5,3 meters længde.

Og hvordan laver man så en analyse, når man ikke kan komme til at afprøve kajakkerne?
Man bruger internettet og finder test af de forskellige kajakker, og så finder man nogle videofilm på Youtube, som viser hvordan kajakken opfører sig.
Dog skal disse oplysninger filtreres, de kan være sponsoreret af fabrikanten og er også subjektive.

Der er nogle få kajakker, som opfylder mit behov inden for det valgte område:
Chatham 17 var den jeg gerne ville have, på grund af dens stærke konstruktion og rigtig gode sæde. Den vejer 25,2 kg, og i Polyethylen vejer den endnu mere (28 kg).
Valley explorer LV var et lige så godt valg, den bliver rost meget, men der er åbenbart problemer med glasfiberarbejdet omkring huset til finnen, men det kan være kvaliteten er blevet bedre.
PH Cetus LV kunne også være et godt bud, ligesom Tiderace Xplore-M-G-Core.
Northshore Ocean kunne måske også være et rigtig godt bud.

Det endte med at jeg valgte Necky Chatham 17.

Verdens bedste havkajak?

Sterling Kayaks mener de laver verdens bedste havkajakker, og måske er der noget om det, de er i hvert fald nogle af de dyreste.
Sterling Donalson er ejer af det amerikanske bådbyggeri. Han er ikke designer, siger han selv,
men han er bådbygger, og laver kajakkerne efter de erfaringer, som dygtige kajakroere får ved at ro kajakkerne under ekstreme forhold.

Kajakkerne bliver bygget i eksotiske materiale som carbon og kevlar og vejer betydelig mindre end traditionelle kajakker, op til 7-8 kg mindre.

Sterling holdet brugte 2 år til at perfektionere deres flagskib Illusion. De bruger ikke computerdesign.
Kajakkerne er dyre, fra 4850 - 5950 $, alt efter materialevalg.

Kajakker:
Progression
Reflektion
Illusion
Grand Illusion
Grand Expedition Ice Cap

Sterling Kayaks



Kajakkerne bliver ikke solgt i Danmark.
Kajakkerne ligner egentlig meget Maelstroem Vital 166, British style og med stort spring.
Min egen Necky Chatham 17 har nogle af de samme linier, men har ikke nær så meget spring. Den kunne lige så vel kandidere til verdens bedste havkajak, men det får jeg nok ikke mulighed for at afprøve.

Rockpool Kayaks

Rockpool Kayaks


Havkajakker fra Rockpool har jeg ikke været opmærksom på. Jeg har heller ikke prøvet dem, men umiddelbart kunne det være et godt bud på en af verdens bedste kajakker.

De findes i forskellige versioner, helt op til ekspeditionskajakker. De skulle være meget velbyggede og sødygtige, så de er bestemt værd at undersøge nærmere.

Min egen "Verdens bedste allround havkajak" liste 2017 er:

Valley Etain 17,7
North Shore Ocean 17
PH Cetus
Chatham 17 (Produceres ikke mere)


Mine kriterier for valg er en solid, velbygget kajak med en bredde på mellem 54 og 56 cm og en længde over 5,18 m
Kajakken skal kunne klare sig i høj sø og åbent farvand og skal kunne medføre udstyr til længere ture.
Alle de nævnte kajakker er rigtig solidt bygget med god siddekomfort. Jeg har endnu ikke prøvet en Cetus, så jeg har måttet støtte mig til andres anmeldelser.
Alle de nævnte kajakker er glasfiberkajakker.

I forhold til North Shore Ocean 17, så har Etain skarpere og høj stævn, som sikrer en god gang i søen. Ocean 17 har lidt bredere forskib, som sikrer god opdrift, men det går lidt ud over farten.

Ocean 17 har hard chines på midten af kajakken, det sikrer en god sekundær stabilitet, og den relativt flade midtersektion sikrer gode surf egenskaber.

Eksempler på havkajakker efter størrelse


Kajakker omkring 5 meter er velegnede til leg og dagture:

-NDK Romany (489x55) Kajakken blev/bliver anvendt meget af instruktører.
-Current Design "Karla" (464,82x54,61)
-NDK Romany Surf (492x55)
-NDK Romany Excel(510x56)
-Valley Avocet (492x55)
-Valley Sirona 15,1 (483x54,5)
-Valley Sirona 16,1 (490x56)
-Valley Sirona 16,4 (498x57)
-Viking Icon (489x55)
-Arrow Nuka GT (505x52)
-Arrow Play LV (509x53,5)
-Tiderace Xcite-s (500x50)
-Tiderace Xtra (505x56)
-Tiderace Vortex PE (505x56,5)
-Sea Tiger (490x52)
-Necky Chatham 16 (500x56)
-Wilderness Tempest 165 PRO (503x55)
-Boreal P1 (506x54,6)
-Mælstrøm 166 Vital (503x53,3)

Kajakker til mellemstore og store roere er sikkert dem, som bliver solgt flest af.
De ligger i størrelse omkring 5,20 meter og er meget anvendelige til tursejlads på grund af større lasteevne.
Mange af dem bliver lavet i forskellige størrelser som LV (low volume) MV(medium volume) og HV(high volume)
Her er nogle eksempler:


-Sea Hunter (530x53,5)
-North Shore Atlantic (520x56)
-Arrow Play (517x53,5)
-North Shore Ocean 17(518x55)
-North Shore Ocean 17,6 (533,5x55)
-Caribou GF (526x55)
-Necky Chatham 17 (530x55)
-NDK Pilgrim Expedition (519x50)
-Valley Etain 17,3 (525x53,5)
-Tiderace Xplore-s (530x51)
-Tiderace Xcape (540x55)
-Tiderace Xplore-M-G-Core (531x54)
-Wilderness Tempest 170 PRO (518x56)
-PH Cetus LV (531x54)
-Pasific (520x55) x3m kayaks
-Boreal P2 (518x56,5)
-Mælstrøm Vaag 174 (530x54,6)

Velprøvede ekpeditions kajakker, som kan sejle rigtig havsejlads

-Explorer fra Nigel Dennis (540x54)
-Valley "Nordkapp" (548x53)
-Arrow Empover (561x53)

Det var nogle forslag fra mig, byg selv videre på listen og find din favorit.

Links til kajakker

PH Seakayaks

Zegul Marine

Tiderace

Kajakker fra Kajakhotellet